Megjelent a Fragmenta Musicae – Contemporary Perspectives tanulmánykötet
João Pedro d’Alvarenga, Manuel Pedro Ferreira és Alberto Medina de Seiça szerkesztésében megjelent a Fragmenta musicae – Contemporary Perspectives tanulmánykötet. Előzménye a lisszaboni NOVA egyetem Centro de Estudios de Sociologia e Estetica Musical (CESEM) központja és a Texts and Voices Lost and Found: Recovering, Reconstituting, and Recreating Musical Fragments (c.1100-c.1600) projekt szervezésében 2023. júliusában Cascaisban megrendezett Lost & Found: Traces of Early Music. An International Colloquium on Fragmentology nemzetközi konferencia. A tanácskozás 29 előadásából a kötetbe végül húsz, középkori és kora újkori kottás töredékekkel foglalkozó tanulmány került be. Többségük a liturgikus egyszólamúság töredékesen fennmaradt forrásai, forráscsoportjai köré szervezett európai és tengerentúli kutatóműhelyek, kutatási projektek eredményeit mutatja be. Van köztük egy-egy gyűjteményt átfogóan jellemző összefoglalás, töredékekből rekonstruálható énekkészlet, repertórium, polifon gyűjtemény elemzése, de olyan is, amely források fragmentumokból kirajzolódó vándorlásának útvonalát követi nyomon, vagy távoli helyszínek, intézmények között teremt kapcsolatot. A magyarországi zenei fragmentológia számára nagy dicsőség, hogy a rangos Brepols kiadó gondozásában megjelent kötetben az ELTE HTK Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténeti Osztálya és a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport két munkatársa, Gilányi Gabriella és Czagány Zsuzsa írása is helyet kapott. Mindkettő ugyanazzal a forrással foglalkozik: a középkori Magyarország délvidékén, feltehetően a pécsváradi bencés kolostori iskolában összeállított és használt 15. századi iskoláskönyvvel, Laskai Demeter kéziratával, illetve az annak előzéklapjaiként fennmaradt 12. századi kottás kódextöredékekkel. Gilányi Gabriella a fragmentumokon megőrződött hangjegyírást, a középkori „pre-esztergomi” notáció egyik legkorábbi dokumentumát állította írásának középpontjába, Czagány Zsuzsa pedig a hordozókönyv első lapján halványan olvasható, a közelmúltban rekonstruált bejegyzést és annak kultúrhistóriai hátterét elemezte, felvázolva a kézirat lehetséges késő 15. századi boszniai kapcsolatait. A kötet online változata, Open Access-kiadványként, elérhető a https://doi.org/10.1484/M.EM-EB.5.138187 linken.
Czagány Zsuzsa
Amit egy egyházmegyei könyvtár rejthet és nyújthat
November 27-én Vácott a püspöki palota melletti PüspökVác Látogató- és Rendezvényközpontban az egyházmegye egyik intézményének 150 éves jubileumát ünnepelték. A művelődéstörténeti jelentőséggel is bíró eseményt Varga-Kohári Mária, a palotával szemközti épületben működő Váci Egyházmegyei Könyvtár vezetője szervezte. A „Könyvtár ‒ Könyvek ‒ Emberek” című tudományos konferencia előadásai, valamint emléktábla-avatás és kötetlen ünneplés összekötötte a múltat a jelennel.
HAS200 – International conference. Musical Discourses on the National Idea in 19th- and 20th-Century Music
|
|
|
Musical Discourses on the National Idea in 19th and 20th Centuries: Music Historiography and Criticism Revisited Institute for Musicology of the ELTE RCH, Bartók Hall and Haydn Hall, December 4–5, 2025 Táncsics Mihály utca 7, 1014 Budapest |
The Department of Hungarian Music History of the ELTE RCH Institute for Musicology and the International Musicological Society Study Group Music and Cultural Studies are holding a two-day international conference on musical discourses on cultural nation building in the 19th and 20th centuries in music historiography and music criticism. The event also pays tribute to the 200th anniversary of the founding of the Hungarian Academy of Sciences.
The conference program can be found here.
The conference will be held in person, but the presentations will also be broadcast live via Zoom by the Institute of Musicology and will be made available on the Institute's website at a later date. To watch the live broadcast, click on the links in the program a few minutes before the event begins.
Breviarium notatum Strigoniense saeculi XIII – megjelent a Musicalia Danubiana 27. kötete
Az ELTE HTK ZTI Régi Zenetörténeti Osztálya és a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport nagy örömmel adja hírül, hogy megjelent a kutatócsoport tagja, Szoliva Gábriel monográfiája az esztergomi székesegyház 13. századi kottás breviáriuma (Breviarium notatum Strigoniense) második, szanktorále kötetének rekonstrukciójával. A rekonstrukció alapjául a kódexnek a zágrábi Metropolitanska knjižnica Zagrebačke nadbiskupije régikönyves gyűjteményében 2019-ben fölfedezett, 15–17. századi nyomtatványok borítójának megerősítéséhez fölhasznált 258 töredéke szolgált, kiegészülve a breviáriumból származó további 14, zágrábi és budapesti könyvtárakban megtalált fragmentummal. A hasonmás kiadást kísérő háromnyelvű (magyar, angol és horvát) tanulmány magába foglalja a fragmentumokon fönnmaradt tartalom aprólékos filológiai, liturgia- és dallamtörténeti elemzését, amelynek segítségével a kódex biztonsággal elhelyezhető a középkori Magyarország gregorián forrásainak láncában. Mellékszálként arra a 17. század végi könyvkötői munkamódszerre is fény derül, amelynek során a kódexet Zágrábban földarabolták, s lapjait a helyi székesegyházi könyvtár nyomtatványainak tábláira ragasztották.
Ahogy a szerző fogalmaz a kötet Előszavában, a kódex „egy képzeletbeli kapu, amelyen keresztül beléphetünk a középkori esztergomi székesegyház kórusába, a káptalan zsolozsmájának helyszínére, sőt dallamainak megszólaltatásával benyomást szerezhetünk az egykori »hangzó katedrálisról«.”
A kötet megszületéséhez szükséges kutatást az MTA Lendület és Mecenatúra programjai, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapja támogatta. A szerző és a szerkesztő külön háláját fejezi ki Freund Tamásnak, az MTA elnökének, Oberfrank Ferencnek, az MTA köztestületi igazgatójának és Monok Istvánnak, az MTA Könyvtár és Információs Központ főigazgatójának a könyv megjelentetésében nyújtott hathatós támogatásukért is.
A Musicalia Danubiana sorozat 27. köteteként Czagány Zsuzsa szerkesztésével napvilágot látott kiadvány a Penna Bölcsész Könyvesboltban kapható (1053 Budapest, Magyar utca 40), illetve az This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. címen rendelhető.
Receptions of French Liturgical Music in Bohemia and Central Europe in the High Middle Ages – Háromnapos nemzetközi műhelykonferencia Prágában (2025. november 24–26.)
Amint az a címéből is kiderül, a konferencia tematikus vezérfonala a 13. századi francia liturgikus zene közép-európai (elsősorban csehországi) recepciója volt. A téma nagyonis aktuális, és jól beleillik abba a folyamatba, amely az elmúlt évtized digitális forrásbősége és nyílttá váló publikációs rendszere következtében a Rajnától keletre művelt tudományos kutatás horizontjának soha nem tapasztalt kitágulásához vezetett. Többek között ahhoz, hogy a magunk tudományterületén újra föltegyünk néhány alapvető, egy-egy térség és hagyomány eredetét feszegető kérdést, s hosszú ideje rögzült teóriák érvényességét vonjuk kétségbe. Például azt, hogy az ezredforduló táján születő, hagyományosan német orientációjúnak tekintett közép-európai egyházak liturgikus zenéjét ne csak (dél)német, hanem mondjuk francia és/vagy olasz mintákra vezessük vissza. A dolog persze árnyaltabb annál, minthogy egyszavas válaszokat adjunk az eredetkérdésekre, s az is igaz, hogy a magyarországi gregoriánkutatás mindig is számolt a német nyelvterületen kívülről érkező hatások lehetőségével.








