Publications

 

A select bibliography of recently published or basic studies closely related to the source material of the Bartók Archives.


BARTÓK'S WRITINGS
  • Bartók, Béla, Bartók Béla önmagáról, műveiről, az új magyar zenéről, műzene és népzene viszonyáról [Béla Bartók on his life, work, the new Hungarian music, the relation between art music and folk music] = Bartók Béla írásai 1. [Béla Bartók’s Writings vol. 1], ed. by Tibor Tallián (Budapest: Editio Musica, 1989)
  • ——, Írások a népzenéről és a népzenekutatásról I. [Essays on folk music and ethnomusicology] = Bartók Béla írásai 3 [Béla Bartók’s Writings vol. 3], ed. Vera Lampert & Dorrit Révész (Budapest: Editio Musica, 1999)
  • ——, A magyar népdal (1924) [The Hungarian Folk Song] = Bartók Béla írásai 5. [Béla Bartók’s Writings vol. 5], ed. by Dorrit Révész (Budapest: Editio Musica, 1990)
  • ——, Magyar népdalok. Egyetemes gyűjtemény. I. kötet [Hungarian Folk Songs. Complete Edition. Vol. I], ed. by Sándor Kovács and Ferenc Sebő (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1993)
  • ——, Magyar népdalok. Egyetemes gyűjtemény. II. kötet [Hungarian Folk Songs. Complete Edition. Vol. II], ed. by Sándor Kovács and Ferenc Sebő (Budapest: Akadémiai Kiadó, 2007)
FACSIMILE EDITIONS
  • Béla Bartók, Sonata (1926) Piano Solo. Facsimile edition of the manuscript with a commentary by László Somfai (Budapest: Editio Musica, 1980)
  • ——, Black Pocket-Book (Sketches 1907–1922). Facsimile edition of the manuscript with a commentary by László Somfai (Budapest: Editio Musica, 1987)  
  • Béla Bartók: Duke Bluebeard’s Castle Opus 11, 1911, Autograph Draft, ed. László Vikárius. Budapest: Balassi Kiadó and Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 2006, and Commentary to Béla Bartók: Duke Bluebeard’s Castle, Op. 11, Facsimile of the Autograph Draft (available in French, German and Hungarian, too)
RECORDS, CD's
  • Centenary Edition of Bartók’s Records (Complete) Vols. 1-2. Ed. by László Somfai, Zoltán Kocsis, János Sebestyén (Budapest: Hungaroton, 1981), LPX 12326–38. – (New edition on CD, vol. 1:) Bartók at the Piano. 1920–1945. (Budapest: Hungaroton, 1991), HCD 12326–31; (vol. 2, extended version:) Bartók’s Recordings from Private Collections (Budapest: Hungaroton Classic, 1995), HCD 12334–37
  • Somfai, László, ed., Hungarian Folk Music: Gramophone Records with Bartók’s Transcriptions (Budapest: Hungaroton, 1981), LPX 18058–60
CD-ROM
  • Bartók Béla 1881–1945. Ed. by György Kroó; consultant László Vikárius (Budapest: Magyar Rádió, Hypermedia Systems, 1995) [Hungarian version, including sketches and fragments]
  • Bartók and Arab Folk Music / Bartók és az arab népzene, CD-ROM, ed.: János Kárpáti (editor-in-chief), István Pávai and László Vikárius (Budapest: Hungarian UNESCO, European Folklore Institute and Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 2006)
  • Bartók Béla élete – levelei tükrében, Bartók Béla levelei [Béla Bartók’s life in letters, an integrated digital edition of Béla Bartók’s letters published by János Demény, Béla Bartók jun., and Adrienne Gombocz], ed.:István Pávai and László Vikárius (Budapest: MTA Zenetudományi Intézet – Hagyományok Háza, 2007)
DOCUMENTS, STUDIES
  • Dille, Denijs, ed., Documenta Bartókiana 1–4 (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1964–1970)
  • ——, Thematisches Verzeichnis der Jugendwerke Béla Bartóks 1890–1904 (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1974)
  • ——, Béla Bartók. Regard sur le passé. Éd. par Yves Lenoir (Louvain-la-Neuve: Institut Supérieur d’Archéologie et d’Histoire de l’Art, College Érasme, 1990)
  • Lampert Vera, “Quellenkatalog der Volksliedbearbeitungen von Bartók” in: Documenta Bartókiana 6 (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1981); new enlarged edition in English: Folk Music in Bartók’s Compositions: A Source Catalog. Arab, Hungarian, Romanian, Ruthenian, Serbian, and Slovak Melodies. (Budapest: Hungarian Heritage House, Helikon Kiadó, Museum of Ethnography, Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences, 2008), with CD
  • Móricz, Klára, „New Aspects of the Genesis of Béla Bartók’s Concerto for Orchestra: Concepts of ‘Finality’ and ‘Intention’” in: Studia Musicologica 35/1–3, 1993–94
  • Somfai, László, ed., Documenta Bartókiana 5–6 (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1977–1981)
  • ——, Béla Bartók: Composition, Concepts, and Autograph Sources (Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 1996)
  • Tallián, Tibor, Béla Bartók, the Man and His Work (Budapest: Corvian, 1988)
  • ——, Bartók fogadtatása Amerikában 1940–1945 [Bartók’s reception in America 1940–1945] (Budapest: Zeneműkiadó, 1988)
  • Vikárius, László, „Béla Bartók’s Cantata profana (1930): A Reading of the Sources” in: Studia Musicologica35/1–3, 1993–94
  • ——, Modell és inspiráció Bartók zenei gondolkodásában. [Model and inspiration in Bartók’s musical thinking] (Pécs: Jelenkor, 1999)
  • Wilheim, András, Mű és külvilág. Három Bartók írás [Work and world. Three Bartók studies] (Budapest: Kijárat Kiadó, 1998)
  • ——, ed., Beszélgetések Bartókkal. Interjúk, nyilatkozatok 1911–1945 [Interviews with Bartók 1911–1945] (Budapest: Kijárat Kiadó, 2000)
  • Essays in Honor of László Somfai on His 70th Birthday: Studies in the Sources and the Interpretation of Music, ed. László Vikárius and Vera Lampert (Lanham, Maryland: Scarecrow Press, 2005)
  • Bartók’s Orbit: The Context and Sphere of Influence of His Work. Proceedings of the International Conference held by the Bartók Archives, Budapest (22–24 March 2006), Part I, Studia Musicologica 47, Nos. 3–4 (September 2006), Part II, Studia Musicologica 48, Nos. 1–2 (March 2007)
  • Scholarly Research and Performance Practice in Bartók Studies: The Importance of the Dialogue. International Colloquium, Budapest and Szombathely, 2011Studia Musicologica 53, Nos. 1–4 (September 2012)