Évfordulók nyomában 2014 (2014. október 11.)

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Szitha Tünde: Vidovszky László: 405 – korszakváltó mű improvizáció és kompozíció határán
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: Az Improvizációktól a Csongor és Tündéig.  Bozay Attila pályája 1972 és 1989 között
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Olsvay Endre: A zongora jelentősége a Durkó-életműben
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Timár Zsófia: Vujicsics Tihamér zeneszerzői hagyatéka – egy műjegyzék összeállításának dilemmái
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Loch Gergely: A vérző orgona. Rózmann Ákosról, születésének hetvenötödik évfordulóján
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Retkes Attila: Avantgárd és nemzeti törekvések a modern magyar jazzben – Hetvenöt éve született Szabados György
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Pintér Csilla: „Hát akkor Isten – Isten.” Szőnyi-Szakonyi: Adáshiba
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ittzés Mihály: Negyvenöt vegyeskar, Negyven egyneműkar. Két Bárdos-kötet tanúságai és tanulságai
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Andrea van der Smissen: Szabó Ferenc kompozíciói a húszas években
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ránki András: Prahács Margit zeneértés-koncepciója
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Pálúr János: Gergely Ferenc, az improvizátor
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Papp Márta: Fricsay Ferenc Beethoven-felvételeiről – a karmester születésének centenáriumán
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Lampert Vera: Fischer Annie tengerentúli fogadtatása
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Peter Eötvös and his World – International symposium on the 70th birthday of Peter Eötvös (14–16, July 2014)

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Jean-François Boukobza: Some Thoughts about Women as Main Characters in Peter Eötvös’ Operas
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Krisztina Megyeri: Form-building in Peter Eötvös’ Opera Love and Other Demons
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Marie Lavieville-Angelier: Relations between Voice and Instrument in Péter Eötvös’ Work. A New Way to Express Drama in the Composition’s Process
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Yusuke Nakahara: ‘Text about Text.’ Authorial Presence of Lady Sarashina on Stage
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Pedro Amaral: Utopia and Realism in the Theatre Music of Peter Eötvös
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Anna Dalos: Searching for the Composer’s Role in Peter Eötvös’ First Creative Period (1963–1989)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

László Sándor: Has Anything Sunk? Thoughts about Eötvös’ Atlantis
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Péter Halász: Antechamber to Opera? Eötvös’ Instrumental Music in the 1990s
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Márta Grabócz: Dans l’entourage des Trois soeurs: le scénario imaginaire de Replica (1998)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Könnyűzene – Könnyű zene? Magyar populáris zene a 20-21. században (2014. január 31. – február 1.)

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Loch Gergely: „A szeretőm egy szerecsen”. Adatok egy kuplé történetéhez
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Rainer Künzler: Berlin ist richtig und mégis a mi Pestünk a legszebb? Magyar-német kapcsolatok a tánc- és operettslágerekben 1926 és 1945 között
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Riskó Kata: A városi cigányzenekarok játékstílusa a 20. században
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Zipernovszky Kornél – Halkovics Dorottya: A források hatása Molnár Antal jazzfogalmának alakulására Jazzband című könyvében és más írásaiban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Simon Géza Gábor: Bacsik Elek: az első 22 év. Mária Valéria Új-teleptől a Zeneakadémiáig (1926–1948)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Retkes Attila: Különös metamorfózis: cigányzenéből jazz
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Szabó Ferenc János: Valójában milyen is a „könnyed operett-stílus”?
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Imre Zoltán: A Másik színpadra állítása – Sylva transzformációi (Die Csárdásfürstin) 1915–1921
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Bozó Péter: Egy „nem könnyű” operett. Huszka Jenő − Háy Gyula − Fischer Sándor: Szabadság, szerelem (1955)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Heltai Gyöngyi: Az aczéli kultúrpolitika zenés színházi preferenciái. A Fővárosi Operettszínház válsága 1956 után
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Csatári Bence: Az állampárt tevékenysége a könnyűzenei élet terén
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: „Nem várok holnapig!” Egy feminista olvasat-kísérlet
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ring Orsolya: „Törd a kerítést s a falakat át...” Az Orfeo Zenekar két éve (1971–1972)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ignácz Ádám: Komolyzenei hatások a hatvanas-hetvenes évek magyar beat- és rockzenéjében
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Tóth Eszter Zsófia: Szubkultúrák az 1980-as években
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Hajnóczy Csaba: Víg Mihály filmzeneszerzői munkássága
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Tófalvy Tamás: Zene, technológia és kultúra társadalmi konstrukciója
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Feischmidt Margit: Nemzetélmény és szélső-jobboldali ideológia a populáris zenei színtéren
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Barna Emília: Lehet-e népszerű az alternatív? Legitimációs diskurzusok a 21. századi magyar alternatív zene körül
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kusz Veronika: 21. századi Beckmesserek. A könnyűzenei előadó művészet kritikája egy televíziós tehetségkutató műsorban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Évfordulók nyomában (2013. december 5.)

 

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Windhager Ákos: Kossuthtól Mengelbergig. Retorikus alakzatok Moór Emánuel szimfóniáiban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Illyés Boglárka: Zágon Géza Vilmos, az új magyar zene párizsi követe
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Tóth Endre: Tanár, aki komponált, vagy komponista, aki tanított? Siklós Albert zeneszerzői munkásságáról
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Szabó Ferenc János: Egy rövid életpálya dokumentumai. Faragó György (1913–1944)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Németh Zsombor: Jemnitz Sándor és a régi zene
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Retkes Attila: Három stíluskorszak Horusitzky Zoltán zeneszerzői pályáján
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Nemes László Norbert: Betekintés Dávid Gyula kórusműveinek zenei világába
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Péteri Lóránt: Mihály András 3. szimfóniája. Diskurzus az új zenéről 1962-ben
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: A magány szimfóniái. Politikum, modernitás és önreflexió Kadosa Pál utolsó korszakában (1957–1974)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kovács Ilona: Rímek, láncolatok, mikrostruktúrák. Változatok variációkra Láng István kompozícióiban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Bóka Gábor: A képernyőtől a színpadig. Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című operájának interpretációtörténete
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Olsvay Endre: Dubrovay László régi-új paradigmája
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kerékfy Márton: Ligeti György kompozíciós módszere a Hegedűverseny kéziratainak tükrében
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Ligeti and Hungary. Rootedness and Cosmopolitanism – International symposium on the 90th anniversary of György Ligeti's birth (12–14, July 2013)

 

Booklet of the symposium (Biographies of Speakers and Abstracts)


Richard STEINITZ: Scepticism and Curiosity: an Aesthetic of Enchantment

Anna DALOS: Ligeti and the Beginnings of Bartók Analysis in Hungary

Bianca ŢIPLEA TEMEŞ: Ligeti and Romanian Folk Music: an Insight from the Paul Sacher Foundation

Frederik KNOP: Making It Home? The Natural Sciences as a Site of Belonging in György Ligeti’s Music

Amy BAUER: Genre as Émigré: the Return of the Repressed in Ligeti’s Second Quartet

Zoltán FARKAS: The Finite Infinite: the Confines of Range and their Significance in György Ligeti’s Compositions

Kyoko OKUMURA: Ligeti’s Atmosphères: a Crystallization of his Multi-Colored Associations

Márton KERÉKFY: Ironic Self-Portraits? Ligeti’s Hungarian Rock and Passacaglia ungherese

Volker HELBING: Remembrance, Destruction, Emotion and Humour in Ligeti’s Violin Concerto

Louise DUCHESNEAU: Introduction to the Screening of Ligeti’s lecture

 

Pictures of the Conference / Képek a konferenciáról

  • _DSC3470k
  • _DSC3474k
  • _DSC3478k
  • _DSC3480k
  • _DSC3489k
  • _DSC3493k
  • _DSC3495k
  • _DSC3595k
  • _DSC3606k
  • _DSC3611k
  • _DSC3725k