Támogatott, ajánlott, hivatalos – A populáris zene és a kulturális politika viszonya Magyarországon (2015. szeptember 17–18.)

 

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Standeisky Éva: Hatalom és kultúra
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Zipernovszky Kornél: A cigányzenei lobbi és a jazz népszerűségének növekedése
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Jávorszky Béla Szilárd: Kiss Imre és a Magyar Rádió ambivalens hatása a hetvenes-nyolcvanas évek jazzéletére
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Varga Luca: „A műfajnak nem ellensége senki”. Az 1972/73-as musicalpályázat
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Jákfalvi Magdolna: Képzelt popfesztivál
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ring Orsolya: A struktúra peremén: a Rock Színház a nyolcvanas években
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Berta János: „Sajnálom magam”. A könnyűzene reprezentációja a szociológiai dokumentumfilmekben az 1960–70-es évek fordulóján
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Gyárfás Péter: Képkereső. Lemezborítók Magyarországon
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

György Péter: A slágerzene politikája a Kádár-korszakban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ignácz Ádám: A szórakoztató zene szovjet követei Magyarországon a klasszikus sztálinizmus időszakában
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Heltai Gyöngyi: Az operett szerepei a magyar kulturális diplomáciában
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Csatári Bence: A Magyar Rádió könnyűzenei politikája a Kádár-korszakban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kappanyos András: Az ellenkultúra domesztikálása: Táncdalfesztivál 1966–68
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Povedák Kinga: A kétszeresen alternatív zenei szubkultúra: könnyűzene a magyar katolikus egyházban a szocializmus éveiben
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Zombori Mónika: „Tedd magad nyilvánossá”. New wave együttesek és a cenzúra működése a nyolcvanas években
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Véri Dániel: „Sír Solymosi Eszter”. Vérvád és zene kapcsolata Erdélyi Józseftől az Egészséges Fejbőrig
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Évfordulók nyomában 2015 (2015. június 10.)

 

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Kovács Ilona: „Egy évig csak Beethoven-, Brahms-, Bruckner-, Mahler-szimfóniákat vezényelni, és utána meghalni!” – Adalékok Jemnitz Sándor fiatalkori portréjához (Megjelent: Magyar Zene, 2015. május)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Sipos Soma Mihály: Égi jelek és földi valóság: Az Ulysses helye Seiber Mátyás életművében
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Radics Éva: Takács Jenő és a világörökség. A Fülöp-szigeteki kutatás
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Németh Zsombor: Choreae Hungaricae Lupi: Farkas Ferenc Régi magyar táncai
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Pintér Csilla Mária: Modern magyar ritmustan, 1911/1927
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ránki András: Az esztétikum sajátosságának zene-fejezetéről
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ignácz Ádám: A beat ürügyén – a szocialista realizmusról. A populáris zene helye Maróthy János esztétikai gondolkodásában
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Loch Gergely: Rózmann Ákos Tizenkét stációja. A mű keletkezése és az értelmezés szöveges támpontjai
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Illés Mária: Vántus István: Gemma – egy zeneszerzői önarckép
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: Sári József és a posztmodern zene születése Magyarországon (1967–1990)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Gulyásné Somogyi Klára: „A   szerenádok,   concertinók   és   divertimentók, a    pasztorálok    és    fantáziák    levegősen    zengő, játékos   vagy   borongó   dallamai   közt”.   Weiner Leó    zeneszerzői    hagyatéka    a    Zeneakadémia Könyvtárában
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Retkes Attila: Kisörspusztától  a  Sóhajkeserűig  –  Dresch  Mihály pályakezdése
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Bali János: Repetitio mater studiorum est: Sáry László repetitív darabjai és a hazai zenepedagógia
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

Nationalism in Music in the Totalitarian State, 1945-1989 (24-25, January 2015)

 

Video recordings of the papers on videotorium.hu

Pál Richter (Director of the Institute of Musicology RCH HAS): Opening of the conference

Richard Taruskin: The Ghetto and the Imperium (Keynote)

Peter Schmelz: Valentin Silvestrov and Ukrainian National Identity from Quiet Songs to the Maidan

Samuel Manzoni: Sollertinsky’s Eredity - How to Make a Symphony from Beethovenian Interpretation and Shakespearean Ideology

Jeff Siegfried: Modernism with Soviet Characteristics: Boris Asafiev’s Musical Form as a Process and Edison Denisov’s Sonata for Alto Saxophone and Piano

Anu Kõlar: Estonian Song Celebrations During the Soviet Era - Two Ways of Constructing Nationalism

Mark Lawrence: Veljo Tormis - Ancient Song Re-Employed

Urve Lippus: The Conflict Between ‘Official’ and Ethnographic (Authentic) Folk Music Ensembles in the Soviet Union and Veljo Tormis’s Folklore-Based Compositions in the 1970s

Ivana Medić: The Impossible Avant-Garde: The Curious Case of Vladan Radovanović

Valentina Sandu-Dediu: How Traditional Music Matches Romanian Avant-Garde

Nemanja Sovtić: ‘…Today, It Is No Longer Time to Disclaim a Man: An Artist Should Take Care of How to Establish Him Into His Work…’ Rudolf Brucci and the Criticism of the European Avant-Garde

Bianca Ţiplea Temeş: Sounding the Ethnic Note: Ligeti’s Romanian Concerto Within the Confines of the Iron Curtain Aesthetics

Elena Zinkevych: National Traditions and Ukrainian Avant-Garde of the 1960s

Brian C. Thompson: Zhao Jiping and the Sound of Resistance in Red Sorghum

Lóránt Péteri: The History of Hungarian Music Versus the Music History of Hungary: The ‘Question of Nationalism’ in Hungarian Musicology During the Post-Stalinist Period

Brigitta Davidjants: Identity Construction in Music: National Element in Armenian Musicological Discourse by Way of Example of Aram Khachaturian

Marcus Zagorski: Making the Postwar Avant-Garde More German - The Concept of the Experiment in Dahlhaus’s Historiography

Katy Romanou: The Effects of the Cold War Cultural Policies in Post-Dictatorial Greece

Péter Halász: Hungarian Music Between Renewal and National Tradition

Vladimír Zvara: ‘Slovakness’ in Music – A (Now Concluded) History

Hermann Danuser: Musical Nationalism After 1945 - The Case of the German Democratic Republic (Keynote)

Elena Dubinets: Non-Conformism or Nationalism? Yuri Butsko and His ‘Russian Dodecaphony’

Markéta Štefková: Why There Are Two Whirlpools Staged in Slovakia

Anna Dalos: Rediscovering Kodály. The Neo-Conservative Turn in Hungarian Composition (1971–1982)

Melita Milin: The Vigilant State and Orthodox Music - Little Stories from Socialist Yugoslavia

Martin Nygaard Hansen-Chernetskiy: Medieval Chant and Nationalism in Soviet Musicology

Nicolae Gheorghiţă: Nationalism Through Sacred Chant? Byzantine Musicology Research in Totalitarian Romania

Gesine Schröder: Nationalism Without Nation. Paradox Paths of the GDR Music and Music Theory

Ádám Ignácz: ‘Hungarian in Form, Socialist in Content’. The Concept of the Hungarian National Dance Music in the Rákosi-Era (1949-1955)

Ana Petrov: ‘Rock and Roll Will Keep Us Together’ - Music and the Yugoslav Collective Body in the Day of Youth

Srđan Atanasovski: Music Practices and Voluntary Youth Labour Actions in Socialist Yugoslavia - Producing the Territory of ‘Brotherhood and Unity’

Nikola Baković: Song of Brotherhood, Dance of Unity - Tours of Yugoslav Singers in the West in the 1960s and 1970s

Zachary Cairns: Music for Prague 1968: A Display of Czech Nationalism from America

Pál Richter: Dance House in the Hungarian Socialist Regime

Sonja Zdravkova-Djeparoska: Folklore, Dance in the Context of Modeled Ideological Messages

Matěj Kratochvíl: Our Song! – Nationalism in Folk Music Research and Revival in the Socialist Czechoslovakia

Branko Ladič: And Now We Present Folk Music Re-Worked by Masters: Transformations of Folklorism in Slovak Music

 

Pictures of the Conference / Képek a konferenciáról

  • 003
  • 004
  • 010
  • 012
  • 013
  • 014
  • 020
  • 023
  • 026
  • 028
  • 031
  • 035
  • 037
  • 042
  • 045
  • 047
  • 050
  • 055
  • 056
  • 057
  • 058
  • 059
  • 060
  • 061
  • 062
  • 063
  • 064
  • 069
  • 070
  • 072
  • 073
  • 076
  • 078
  • 082
  • 087
  • 089
  • 096
  • 101
  • 103
  • 106
  • 117
  • 120
  • 127
  • 130
 

 

A zene és a nagy háború – Zenetudományi konferencia az I. világháború kitörésének 100. évfordulójára (2014. november 27.)

 

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Somfai László: Komponálás a kiadás esélye nélküli években. Bartók és a Nagy Háború.
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Vikárius László: Bartók levelei Gombossy Klárához (1916): egy életszakasz megkerülhetetlen forrásai
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Biró Viola: Megjegyzések Bartók Hunyad megyei gyűjtéséhez
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Bereczky János: Ó és új a háborús katonanótákban
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Tari Lujza: „Széles az Isonzó vize...” Az I. világháború és a népzenekutatás 
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Szalay Olga: Bartók és Kodály I. világháborús katonadal-gyűjteményének tudománytörténeti jelentősége
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ittzés Mihály: „... behívtak őrszolgálatra egy másik, szellemi őrseregbe...” Kodály Zoltán munkássága az I. világháború idején
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: Kodály Zoltán eszményi birodalma. A Háry János alakváltásai 
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kusz Veronika: I. világháború – első alkotói krízis? Dohnányi Ernő 1. hegedűversenye
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kovács Ilona: „A nyomorult zongorázást felcserélném tisztességesebb pályával.” Az I. világháború hatása Dohnányi Ernő művészi pályájára
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kelemen Éva: „Daliás idők muzsikája.” Kacsoh Pongrác katonanótái
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Solymosi Tari Emőke: „... átlőtték a sipkám a fejemen.” A négyéves frontszolgálat hatása Lajtha László oeuvre-jére
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Szabó Ferenc János: A háború hangjai. Az I. világháború és a magyar hanglemeztörténet
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Gombos László: Egy pacifista művész háborús szimfóniája: Hubay: „Sinfonie 1914”
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Ignácz Ádám: „Szkrjabin és a forradalom szelleme.” Egy életmű újraértelmezése a bolsevik hatalomátvétel után
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

 

A holokauszt és a magyar zenei emlékezet (2014. október 30.)

 

A konferencia meghívója, részletes programja

A konferencián elhangzott előadások szövegei

Kovács Ilona: Egy ismeretlen zenekritikus: Weiner László zenei jegyzetei 1934-ből
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kőry Ágnes: Terézvárostól Theresienstadtig: Weisz Ferencz életútja és munkássága
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Németh Zsombor: Lichtenberg Emil és együttesei (1908–1944) [megjelent: Magyar Zene, 2014. november]
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Mácsai János: Az OMIKE történetéről [megjelent: Magyar Zene, 2014. november]
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Kelemen Éva: „In memoria dei martiri compagni.” Székely Endre: Nenia
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Dalos Anna: Halálfúga: a holokauszt a magyar zenei emlékezetben (1956-1989)
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Véri Dániel: Tiszaeszlári vérvád: népdalhagyomány és antiszemita szubkultúrák
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt

Pávai István: Zsidó dallamok az erdélyi és a moldvai cigányzenészek repertoárjában
A tanulmány teljes szövege  • Magyar nyelvű absztrakt • Angol nyelvű absztrakt