Pálffy Gyula
Rövid
összesítés a mozgóképgyűjtemény gyarapodásáról
a táncházmozgalom kezdetétől napjainkig[1]
Az úgynevezett ’táncházas generáció’
szakmailag pallérozottabb és igényesebb élvonala, már a kezdetektől szükségét érezte,
hogy a valódi forrást megismerje. Valamint annak, hogy részben élményszerzés és
további tanulás, részben pedig gyűjtés céljából nekiinduljon a vidéknek
idehaza, s —
ahova és amikor lehetséges volt — Magyarország határain túlra is[2].
Az akkoriban rendelkezésre
álló technikai eszközök közül a viszonylag egyszerűen használható és könnyen
szállítható képrögzítő berendezések a 16 mm-es, ún. napfényorsós filmfelvevők
voltak[3].
Az eléggé elszánt — és némileg felkészült —
táncos érdeklődésűeknek tehát a kamera mellett vinni kellett még a hozzávaló
filmtekercseket, valamint az esetek többségében az elemeket —
és tartalékelemeket — is. Ezekkel a gépekkel csak néma rendszerű
fölvételek készíthetők. A filmfölvétellel egyidejűleg készült hangfölvétel
azonban lehetővé tette — s teszi ma is —, hogy
lejegyzés után papíron helyreállítható legyen a kép és a hang együttfutása,
szinkronja[4].
A rugós gépekkel egyszerre csak 30–40 másodpercnyi időtartamot —
többnyire csak táncrészletet — lehetséges rögzíteni, az elektromos meghajtású
kamerákkal akár az egész orsónyi filmet végig lehet exponálni. Ezeken a 30 m-es
napfényorsós filmtekercseken összesen 3–4.5 percet lehetett
rögzíteni orsónként (a képsebességtől függően). Ez az időtartam már elegendő
rövidebb, vagy pedig két kamera „ölelkező” módon való működtetésével
hosszabb táncfolyamatok rögzítésére is[5].
1973-tól kezdve —
nevezhetjük ezt ebből a szempontból első időszaknak —, az akkori
fiatalok is ilyen gépeken készült filmekkel gyarapították legnagyobbrészt a
filmgyűjteményt a 80-as évek közepe tájáig[6].
Ezt követően a 80-as években a szuper 8-as (S8) filmfelvevők, valamint a
különböző videókészülékek is elterjedtek, ill. általánossá váltak.
Ebben az időszakban
készültek hangos —
pontosabban jelentős részben csak hangosítható — 16 mm-es filmek is
évente 3–6
alkalommal, amelyek egy részének előkészítésében, megszervezésében és a
fölvétel lebonyolításában már az új generáció is részt vett jó néhány
alkalommal. Ilyen módon készült el 1974 szeptemberében az első olyan
játéktechnika-központú 16 mm-es széki hangosítható
film, amely Moldován György „Ilka” széki prímás és
bandája (családtagjai) hangszerjátékát rögzítette. Az előkészítés elsősorban
Sipos Mihály önzetlenségének és szervezőmunkájának köszönhető. Az ezt követő
években több film is készült hasonló módon, de az előbb említett film volt az
első ilyen. Martin György halálának éve (1983) nagyjából fordulópontot
jelentett abban a tekintetben is, hogy addig több 16 mm-es némafilm készült[7],
utána pedig több hangosítható.
A már említett S8-as
kamerákkal 1984 és 1990 között készültek azok az S8-as filmek
—
az MTA Zenetudományi Intézet filmtára leltárkönyvének tanúsága szerint[8]
—,
amelyeknek célja kifejezetten a hangszerjáték technikai részleteinek rögzítése
volt. Az S8-as kamerákat nagyobbrészt személyes anyagi áldozatvállalás,
kisebbrészt intézményi–pályázati támogatás révén lehetett beszerezni
(kamera) és használni (filmnyersanyag). Ezekkel a kamerákkal
magnetofonszélcsíkos anyagra hangosfilmet lehetett készíteni. Térfogatuk és
súlyuk is jóval kisebb (a hozzávaló filmeket is beleértve), mint a 16 mm-es
hangos fölszerelésé, ennélfogva könnyebben szállíthatók, továbbá kezelésük is
egyszerűbb. A felsorolt előnyökkel szemben azonban áthidalhatatlan nehézséget
jelent az anyag kíméletes másolhatósága. A vetítő ® videókazetta átjátszás munkapéldánynak
jó ugyan, de minden vetítéskor fönnáll az eredeti
fölvételi alappéldány megsérülésének veszélye.
Az S8-as technikát
fokozatosan kiszorították a különböző rendszerű videók. Egyrészt megszűnt az S8-as
filmek technikai háttere, másrészt a műsoridőarányos térfogat- és súlyhányad a
videók esetében még az S8-asénál is kedvezőbbek. Ezen túlmenően a filmek
esetében elkerülhetetlen laborköltség is megszűnik. Végeredményben a különböző
videórendszerekkel készült fölvételekkel (VHS és Hi8) a könnyű kezelhetőség és
az egységnyi műsoridőre fordítandó fajlagos költségtényezőnek köszönhetően egy
ideig fokozódó tempóban gyarapodott a videógyűjtemény.
A könnyű használhatóság
során megmutatkozó előnyök a napi gyakorlatban sajnos elfedik a hosszútávú
megőrzéssel összefüggő gondokat. Olyan mennyiségű videófölvétel van leltárban
már most is —
1998 április végén —, hogy erős az a — tapasztalat
szerint nem megalapozatlan — gyanú, hogy a spontán demagnetizálódás
folytán hamarabb tönkremennek a fölvételek — gondos tárolás
mellett és használat nélkül is —, mint ahogy róluk a részletes lejegyzés
(vonózás, ujjrend stb.) elkészülne.
Talán nem fölösleges és nem
ünneprontás ez alkalommal is hangsúlyozni, hogy ameny-nyiben egy mód van rá,
aki gyűjt, ne veszítse szem elől az időtálló rögzítési módszer(ek?)
fontosságát! Annak érdekében, hogy az utánunk következő nemzedék is okulhasson,
a tudása gyarapodhasson, technikailag gazdagodhasson a fölvett anyag
tanulmányozása során. Meggondolandó tehát, hogy nem fontosabb-e kevesebb
anyagot nehézkesebben, de az időnek jobban ellenálló hordozóanyagra rögzíteni,
mint legföljebb csupán 15–20 évig eltartható fölvételeket készíteni[9]?
A táncházas nemzedék
gyűjtőmunkájának mennyiségét érzékeltető összesítések előtt meg kell még említeni Martin György —
szélesebb látókört elváró és gyűjtésre, valamint feldolgozásra biztató —
inspiratív hatását[10].
Ezen túl pedig azt is, hogy helyi segítőkként sokak munkáját tették
gördülékenyebbé, sikeresebbé és eredményesebbé olyan — az ügy iránt elkötelezett —
hívek, mint pl. Kallós Zoltán Romániában, vagy Pál Lajos Ukrajnában ill.
Kárpátalján. Korábbi tevékenységük, személyes kapcsolataik és megbízható
ismerőseik révén olyankor is sok segítséget jelentettek — és jelenthetnek
még a továbbiakban is —, amikor erről a leltár- és/vagy
jegyzőkönyvek nem tanúskodnak.
VHS videófölvételek 1988
januárjától, Hi8-as videókazetták pedig 1991-től kerültek a Zenetudományi
Intézet leltárába[11].
Megjegyzendő itt még az, hogy a Budai Fonó
Zeneház vállalkozásában zajló Utolsó
Óra program keretében — a hangfölvételek mellett —
már mintegy 200 órányi Hi8-as videófölvétel is készült — zenész is,
táncos is —,
amelyek még nem kerültek leltárba, így tehát az alábbi összesítésbe sem.
*
A videófölvételek
VHS kazettákon összesen mintegy 107 órányi, főként zenei vonatkozású
fölvétel található, Hi8-as
kazettákon 100 órányi. Ezek mellé az
időadatok mellé tudni érdemes még azt, hogy a teljes anyag kb. harmada azonos,
azaz egyidejű zenei anyagot tartalmaz oly módon, hogy az egyik kamerával a
teljes zenekart, a másikkal pedig csak az egyik hangszerjátékost —
többnyire a prímást — vették föl. A gyűjtőkre és az érintett
helységekre (ha több helység szerepel egy leltári számon, akkor város vagy
vidék) döntő többségben ugyanazok az adatok érvényesek, mint az S8-as filmek
esetében (l. alább). A videófölvételekről nem készült még módszeres katalógus.
A keresést —
bármilyen szempont szerint —, a leltárkönyv átlapozásával lehet egyelőre
megoldani. Területi megoszlás tekintetében nagyjából az az arány, hogy a
fölvételeknek mintegy 60%-a Romániában — legnagyobbrészt
Erdélyben —
készült, a magyarországi, a szlovákiai (csehszlovákiai) és az ukrajnai
(Szovjetunió-beli) fölvételek 10–20% közötti részarányt képviselnek.
*
A filmek
1. Az S8-as filmek azonos leltárba kerültek a 16 mm-esekkel ezért azokról
származási hely szerinti mutatókarton
készült, ennek alapján könnyebb közöttük a földrajzi eligazodás, mint a
videófölvételek között. Az S8-as filmek összes időtartama kb. 5.5 óra. Területi
megoszlás tekintetében hozzávetőlegesen 70%-al Erdély vezet, mintegy 15%
Ukrajna, továbbá 10% Szlovákia és 5% Magyarország részesedése.
*
Az S8-as filmek gyűjtői: Abonyi Attila (2)[12],
Agócs Gergely (1), Fekete Antal (9), Halmos Béla (19), Havasréti Pál (8), Kása
Béla, Konkoly Elemér, Lányi György (7), Németh István (2), Pál Lajos (3),
Porteleki László (4), Richtarcsik Mihály, Szánthó Zoltán (3), Tötszegi András,
Varga Norbert (6), Vavrinecz András (11), Virágvölgyi Béla, Virágvölgyi Márta (14),
Vizeli Balázs (3), Zupko Kornélia (2).
Az S8-as filmek által érintett (származási) helységek[13]:
Ájfalucska, Aklihegy, Alsóapsa, Bánffyhunyad, Báré, Bogártelke (1),
Csákányháza, Csatka, Csávás (1), Egeres, Feketelak, Feled–Barthapuszta,
Gát (1), Gyimesközéplok (3), Jóka, Kendilóna, Kisbács, Kismarja, Kraszna,
Magyarbece, Magyaró, Magyarpalatka (4), Marosoroszfalu, Medveshidegkút (1),
Méhkerék, Méra, Mezőbánd, Mezőcsávás, Mezőkölpény, Nagykereki, Nagypalád,
Nagysármás, Nyárádgálfalva, Osgyán, Petele, Rapp, Sátoros, Szék (2),
Székelyszenterzsébet (1), Szernye (1), Tiszakóród.
*
2. A 16 mm-es
filmek — mint az S8-asoknál már
kiderülhetett —
földrajzi rendben katalogizálva vannak, így viszonylag könnyű az anyagban a
megye és a helységnév szerinti keresés. Ezeknek a filmeknek nagyobb része
táncot, kisebb részben hangszerjátékot (nagyrészt vonós, valamint tamburabanda,
továbbá duda) és népi énekmódot is őriz. A táncházmozgalom gerjesztette
szándéknak tudhatjuk be azt is, hogy időközben egyre több helyen és alkalommal
rendeztek találkozókat, fesztiválokat. Ezeken az alkalmakon viszonylag könnyű
volt rövid idő alatt nagymennyiségű anyagot rögzíteni. Ilyen összevont, több
helyről származó gyűjtési egységet sejtetnek a Marosvásárhely, Kolozsvár vagy
Udvarhely megjelölések.
Martin György megérhette még
—
a már említett —
inspiratív hatásának azt az eredményét, hogy haláláig az ifjabb nemzedéknek
köszönhetően 22.220 m (többnyire néma) filmmel gyarapodott az archívum[14].
1983 decemberétől máig 56.800 m a gyarapodásnak az a része, amely ennek a
generációnak a közreműködésével, vagy előkészítőmunkája eredményeként jött
létre[15].
Ez a mennyiség összesen mintegy 150–160 órányi műsoridőt
jelent (pontosabb becslést a néma filmek változó sebessége miatt nehéz adni). Ez
a filmmennyiség hozzávetőlegesen úgy oszlik meg, hogy 60–65% Erdélyben
és Moldvában, 10–15%
között hasonló arányúak a Szlovákiában, Kárpátalján és Magyarországon —
illetve onnan érkezett adatközlőkről — készült filmek,
továbbá 1–2%
még Jugoszlávia részesedése. Ezek többnyire hangosíthatók, azonban eddig csak
néhány film hangosítására sikerült pénzt előteremteni valamilyen forrásból.
*
A 16 mm-es filmek származási helyei (1973-tól): Aha, Áj, Alsóberecki, Alsókálosa, Alsórákos, Alsószelistye, Aranyosrákos,
Ároktő, Ásotthalom, Bácsbokod, Bag, Baks, Balástya, Balázstelke,
Bálványosváralja, Berzence, Bodonkút (2), Bódvavendégi, Bogártelke (2),
Bogyiszló, Bonchida, Bonyha (2), Bögöz, Bölön, Buza (2), Bükkaranyos, Csávás
(4), Csenger (1), Csengerújfalu, Csík megye, Csíkdánfalva (1), Csikéria,
Csíkjenőfalva (2), Csíkmadaras, Csíkpálfalva, Csíkszentdomokos (5), Csomaköz–Homokitag,
Csombord (2), Czigányfalva, Deménd, Dicsőszentmárton, Diófás, Diószén,
Disznópataka, Dobódél, Domaháza, Domokos, Elek, Énlaka (2), Erdőbénye, Érpatak,
Feketelak (1), Felsőrás (1), Felsővály, Fertősalmás, Fülek, Gagy, Gerencsér,
Gerendkeresztúr (2), Gernyeszeg, Geszteréd, Gombostelke, Gömöralmágy,
Gömörpéterfala, Görgényhodák, Görgényvölgy, Gyergyócsomafalva (1), Gyergyólibán,
Gyimes, Gyimesbükk (1), Gyimesfelsőlok (1), Gyimesközéplok (21), Györgyfalva
(2), Halászi, Harangláb (3), Háromkút (1), Hévízgyörk, Hodgya (1), Ikland,
Imreg, Inaktelke (5), Ipolybél, Ipolypásztó, Ipolyszakállas, Ipolyszalka,
Isaszeg, Istvánháza (1), Izmény, Jánd, Jánkmajtis, Jánok, Jeszte, Jobbágytelke
(1), Jóka, Kárásztelek, Karcsabecsked (1), Kartal, Kecel, Kecsetkisfalud,
Keménytelke, Kerelőszentpál, Kisbács, Kide (1), Királyháza, Kiskunmajsa,
Kispiac, Klézse, Kolon, Kolozstótfalu, Kolozsvár (1), Kökényesd, Kőrispatak
(1), Középtúr, Küküllődombó (2), Kürt, Lakócsa (1), Lontó, Lozsád, Lőkös,
Lövéte, Lujzikalagor (3), Luka, Magyarbece (2), Magyarborzás, Magyarbükkös (1),
Magyarfodorháza, Magyarkapus, Magyarkirályfalva (1), Magyarlapád (1),
Magyarléta (1), Magyarlóna (2), Magyaró, Magyarózd (5), Magyarpalatka (6),
Magyarpéterfalva (1), Magyarsülye (1), Magyarszentbenedek (2), Magyarszovát
(6), Magyarvista (2), Mákófalva, Marossárpatak (1), Marosvásárhely (3), Martos
(1), Medveshidegkút (2), Méhkerék, Méra (6), Mezőbánd (1), Mezőkeszü,
Mezőkölpény (1), Mezőség (?), Milota (1), Mohol, Moldvai csoport Bp.-en,
Moldvai románok (Tosorog, Telec), Nagycserkesz–Bundásbokor,
Nagydobrony (1), Nagyecsed (3), Nagykend, Nagymedvés, Nagymoha (3), Nagypalád
(2), Nagysajó (1), Nyárádgálfalva, Nyárádselye, Nyírcsaholy, Nyírmihálydi,
Nyírvasvári (1), Oltszakadát, Ópályi (1), Osztopán, Ördöngösfüzes (1), Parajd,
Pátyod, Péder, Péteri, Péterlaka, Pilisszántó (1), Pográny, Potony, Pusztina
(1), Pürkerec (1), Sarkad, Selymesilosva, Sepsiszentgyörgy, Siklód (1), Sófalva
(2), Sövényháza, Szabófalva, Szada (1), Szamostatárfalva, Szany, Szászfenes
(2), Szatmárcseke, Százd (1), Szék (15), Székelyudvarhely, Szemely (1),
Szentegyházasfalu, Szentmihály, Szépkenyerűszentmárton (3), Szete, Szilágybogdánd,
Szilágyság, Szkáros, Szőllősgyula, Szőllősvégardó, Taktaszada, Tard, Tardona,
Tardoskedd, Tárnok, Tataros, Tatrang (2), Técső (1), Tereske, Tiszabogdány,
Tiszacsege, Tiszacsermely (1), Tiszakarád (2), Tordaszentlászló (1),
Tornagörgő, Tornaújfalu, Tótújfalu, Türe (2), Udvarhely (1), Újhelyjóka (3),
Vajdaszentivány (3), Válaszút (1), Vámosgálfalva (2), Varsolc, Vice, Visa (4),
Visk (2), Zágon, Zágra, Zajzon (1), Zalkod, Zsarnó, Zselizi feszt., Zselyk (1),
Zsobok (1).
A 16 mm-es filmek gyűjtői (1973-tól):
Ádám Gyula, Agócs Gergely (5), Ágoston László, Babinecz Sándor (2), Balázs
Gusztáv (3), Bálint Zsuzsa, Barabás Zsolt (1), Bokor Imre, Braun Miklós,
Czingel Szilvia, Czoller Zsuzsa, Csatai László (6), Csoóri Sándor (3), Diószegi
István (1), Diószegi László (2), Egri Sándor, Erdei Eszter, Éri Péter (4),
Farkas Zoltán (10), Fekete Antal (6), Fodor Béla (14), Fónod Mariann, Fügedi
János (15), Fülöp Hajnalka (19), Halmos Béla (6), Hintalan László (3), Janek
József, Jobb László, Juhász Zoltán, Karácsony Zoltán (20), Katona Ádám (2),
Katona István (1), Katyi Antal (1), Kerényi Róbert, Kiss Csaba (2), Konkoly
Elemér (2), Kovács Gerzson Péter (2), Kovalcsik Katalin, Könczei Árpád (11),
Könczei Csilla (32), Lányi György, László Csaba (9), Laza István, Lázár Katalin
(2), Léránt Andrea (3), Lipták Orsolya (6), Michaletzky Sándor (5), Morávek
Róbert, Mucsi János, Nagy Albert (3), Nagy Janka, Németh Ildikó, Németh István
(25), Nesztor Iván, Orosz Ildikó, Pál Lajos (1), Palenik József, Pálfy Gyula
(65), Palya Beáta (2), Papp Imre (5), Pávai István (12), Péterbencze Anikó (5),
Rácz László, Ratkó Lujza (6), Richtarcsik Mihály, Román Zsuzsa (4), Ruppert
László, Sára Ferenc (3), Sáringer Kálmán, Sebő Ferenc, Sebők Géza, Simó József,
Sipos Mihály (1), Sitkéry Zoltán, Speier Anna, Stoller Antal (9), Szalay
Zoltán, Szánthó Zoltán (2), Szávai József (1), Széll Márta, Tamás Margit,
Teszáry Miklós (68), Teszáry Zsolt (2), Tötszegi András (11), Varga Norbert
(1), Varga Zoltán (6), Varga Zoltánné (2), Vavrinecz András(12), Végh Béla,
Vincze Zsuzsanna (1), Virágvölgyi Béla, Virágvölgyi Márta (10), Vizeli Balázs,
Vizin Antal, Zsuráfszki Zoltán (22).
[1]. Az MTA Zenetudományi Intézet leltárkönyvei alapján azokról a gyűjtési egységekről, amelyeknek létrejöttében a táncházas nemzedék valamilyen módon közreműködött.
[2]. A bizonyos fokú divattá is válás következtében időnként fordultak elő negatív jelenségek, de ezekről most ne essék szó!
[3]. Ezek rugós, valamint telepes (góliát elemekkel működő) gépek voltak.
[4]. Az ötvenes évektől kezdve készült fölvételekről ilyen módszerrel készült a zenével együtt közölt táncok lejegyzése és szinkronizálása. Vagyis a hangfelvételen hallható és a filmfelvételen látható „zörejek” — általában taps, csapás, vagy bokázó —, szolgáltak szinkronpontokként.
[5]. Előbb indul el a ’B’ kamera, mint kifutna az ’A’ kamerából a film. Maácz László és Martin György (különböző intézményi hátterük ellenére) többször is alkalmazták ezt a megoldást.
[6]. A technikai eszközök használatában mutatkozó járatlanság, valamint a pontos helyszíni adatolás hiánya időnként csökkent értékű fölvételeket is eredményezett.
[7]. Évente és méterben kifejezve, a kettő aránya.
[8]. Lehetséges, sőt valószínű, hogy vannak vidéki múzeumok vagy más intézmények leltárában és magántulajdonban is olyan S8-as filmek, amelyek ugyanebben az időszakban készültek.
[9]. A hosszútávú megőrzés kérdésköréről lásd: Pálfy Gyula: A különböző filmtípusok és a videó alkalmazásának előnyei és hátrányai az archív célú rögzítésnél. Zenetudományi Dolgozatok 1990–1991. 269–272.; Valamint uő.: Az MTA Zenetudományi Intézet filmtárának rövid története és a hosszútávú megőrzés problémái. Néprajzi Értesítő LXXIX (1997). 207–211. (Aki teheti, a hosszútávú megőrzés pénzügyi hátterének tekintetében is segítsen a „hivatalnak” valamilyen program keretében.)
[10]. Sajnos különböző okok miatt máig nem jelenhetett meg az a kötet, amely 1986 óta Halmos István szerkesztésében hever kiadatlanul ’Tánc és tánczene. Forrástanulmányok Martin György emlékére’ címmel. A szerzők közül azok, akik ebbe a generációba tartoznak: Éri Péter, Halmos Béla, Juhász Zoltán, Jánosi András, Karácsony Zoltán, Konkoly Elemér, Vavrinecz András, Virágvölgyi Márta. Néhány ideszánt tanulmány azóta már másutt megjelent.
[11] A jelzett időpontok előtt már több éven keresztül készültek az ekkor egyszerre beleltározott fölvételek.
[12]. A nevek vagy helységnevek után zárójelbe tett arab számok a további előfordulások számát jelzik.
[13]. Az egyes helységek megyéhez való tartozása megtalálható a hangzóanyag kimutatásánál. A helységneveket lehetőség szerint — Bartók és Kodály szokásgyakorlatának megfelelően — az 1913-as Helységnévtárban szereplő névalakban tüntettük föl, hogy ne okozzon zavart az azóta bekövetkezett, helyenként többszöri, névváltoztatások sora.
[14]. Az 1976-ig történt gyarapodásról lásd: A magyar néptánckutatás egy évtizede 1965–1975. Ethnographia LXXXVIII (1977). 165–183.
[15]. Kötelességemnek érzem megemlíteni azt is, hogy a Soros Alapítvány az 1987–1990-es években 200.000.- forintos egyszeri támogatásban részesítette a határainkon kívüli — Erdély, Kárpátalja, Moldva — gyűjtőmunkát.