Felföldi
László
Néptánckutatás.
Tudományterületi helyzetelemzés
A néptánckutatás (táncfolklorisztika, ill. újabb
nemzetközi elnevezéssel etnokoreológia) a tánctudomány és a néprajztudomány
közös problémáinak megoldására a 20. században kibontakozó tudományág. Elméleti
hátterének, módszertani elveinek, kutatási modelljének kialakításában eleinte
nagyobb szerepet játszott a néprajz, a tánctörténet és általában a művelődéstörténet,
későbbi fejlődését az általános folklorisztika, az etnomuzikológia, a mozgáselmélet
és a nyelvészet módszereinek alkalmazása határozta meg. Így jött létre az a
komplex kutatási szemlélet, amelynek alappilléreit a formai, a funkcionális és
a zenei szempontok együttes alkalmazása jelenti. A tudományág sajátossága abból adódik, hogy a magyar és
kelet-európai hagyományos tánckultúra mozgófilm, szöveges ill. hangzó
dokumentumok formájában rögzített tényeit az európai tánckultúra keretébe
ágyazva értelmezi, rendszerezi, s így igyekszik használható forrásanyagot
szolgáltatni a folklorisztika, a táncelmélet, az etnomuzikológia és a
művelődéstörténet számára. Az alapkutatásokon
kívül a táncfolklorisztika igyekszik egységes mederbe terelni a néptánccal
kapcsolatos alkalmazott kutatásokat (néptáncoktatás, tánckritika, stb.) is.
Ezzel a tevékenységével a néptánckutatás közvetlen hatással van a táncos
műveltség általános színvonalának emelésére és a hagyományos kultúrák
felelevenítését célzó revival mozgalmakra.
A Magyar Színházi Intézet
a gazdája annak az európai
rangú tánctörténeti gyűjteménynek, amely évtizedeken keresztül a Magyar Táncművész
Szövetség tudományos tagozatának
kezelésében volt, s tartalmazza az 1950-es évek óta gyűlt tánctörténeti
adatgyűjteményt, a modern táncművészeti forrásgyűjteményt és a táncelméleti
szakkönyvtárat. A Táncarchívum a néptánckutatás szempontjából is fontos
kutatóhelynek számít.
Az ELTE Folklore és Néprajzi Tanszéke
évtizedek óta fontos
szerepet tölt be a néptánckutatás utánpótlásának fölkészítésében. Könyvtára
őrzi a néptáncról írt egyetemi diplomamunkák és doktori disszertációk
többségét. Az újabban indított PhD programok révén e tanszékek az új doktori
fokozatok megszerzéséhez is módot nyújtanak. Hasonló lehetőséggel rendelkezik a
KLTE, a JPTE, a kolozsvári Babes-Bólyay Egyetem Nyelvészeti Tanszéke, s
hamarosan a JATE Néprajzi Tanszéke is.
A Magyar Táncművészeti Főiskola Koreográfusképző és Táncelméleti
Tanszéke
az ott folyó oktató és
oktató-fejlesztő munka, s a tanszék munkatársainak vezetésével készült
diplomamunkák révén szintén szorosan kapcsolódik a néptánckutatáshoz, s ezáltal
a kutatás és utánpótlás képzés egyik új műhelyévé vált az elmúlt évtizedben.
A Magyar Néprajzi Múzeum
létrejötte óta gyűjtőhelye
volt a néptánccal kapcsolatos dokumentumoknak is. Ily módon film-, fotó, zenei
gyűjteményében és az Ethnológiai Adattárban jelentős forrásanyag gyűlt össze
hivatásos kutatók és az országos amatőr gyűjtőhálózat révén, amely a
néptánckutatás számára is hasznos.
A Magyar Művelődési Intézet Népművészeti Osztálya és
Szakmai Háza
több évtizede foglalkozik a
néptánc- és népzenei mozgalmak eseményeinek szervezésével, dokumentálásával,
szakmai színvonalának emelésével. Igyekszik magaszínvonalú tudományos
ismeretterjesztő munkát végezni, s ennek érdekében rendszeresen ad ki
néptáncról szóló könyveket, monográfiákat. Támogatja, koordinálja a néptánccal
foglalkozó társadalmi szervezeteket, egyesületek tevékenységét. Nemzetközi
fesztiválokat és szakmai konferenciákat szervez, s ezzel a néptánckutatás
eredményei számára is rendszeres fórumot teremt.
A néptánckutatás egyetlen
hivatásos műhelye Magyarországon az MTA Zenetudományi Intézet Néptánc Osztálya,
amelynek feladata az országban folyó elméleti kutatómunka koordinálása,
végzése. A munka alapját a Néptánc Archívum anyagának gyarapítása, rendezése és
rendszerezett formában való közzététele képezi. Az archívumban őrzött
dokumentumok felölelik a magyarság, a magyarországi nemzetiségek és a
kelet-európai rokonnépek táncanyagát, s emellett a gyűjtemény számottevő
forrásanyagot tartalmaz a Kárpát medence népeinek (főleg a románok, cigányok,
németek, szlovákok) hagyományos tánckultúrájáról is. Különös értéket képez az
archívumban az 1960-as évekből származó etiópiai gyűjtemény.
A Magyar Tánctudományi Társaság
a tánckutatással foglalkozó
szakemberek társasága, amely a többi szakmai társasághoz hasonlóan a szakterület
elvi kérdéseinek fölvetésével, megvitatásával, szakmai érdekvédelemével, s
képviseletével foglalkozik. Szakmai tanászkozásokat, szemináriumokat szervez, s
kiadja a Tánctudományi tanulmányok c. folyóiratot, amely az egyetlen ilyen
jellegű folyóirat Magyarországon. Az UNESCO segítségével számítógépes
adatbázist hozott létre, amely tájékoztatást nyújt az európai tánckutató
intézményekről, személyekről és a tánccal foglalkozó szakfolyóiratokról
(EUDRID).
A Martin György Alapítvány
a néptáncos szakemberek,
egyesületek és közösségek által létrehozott alapítvány, amely több, mint 10 év
óta rendszeresen pályázatok révén
jutalmazza a néptánc ill. a népi tánczenei kutatás területén elért jelentősebb
kutatási eredményeket. Évente egy Martin György emlékérmet ad ki a
legjelentősebb munka alkotója számára. Alkalmanként ösztöndíjjal támogatja a
fiatal kutatók ígéretes kutatómunkáját.
A hazai néptánckutatásban az utóbbi években két új
kutatási tendencia alakult ki:
Az egyik a számítógéppel segített táncmorfológiai
kutatás, amely a Zenetudományi Intézet Néptánc Osztályán elindított program
eddigi eredményeire épül. Célja a nagyobb arányú, konkrét összehasonlító
kutatások lehetővé tétele, terjedelmesebb nemzetközi táncanyagból készült
egyéni, regionális ill. típusonkénti motívumkatalógusok alapján. Ennek
eredményeként az eddigi strukturális elemzési módszer jelentős továbbfejlődése
és az összehasonlító kutatások módszertani megújulása várható. Segítségével a
jelentős táncgyűjteményekkel rendelkező közép- és kelet-európai országok
forrásfeltáró és rendszerező munkáját is új alapokra lehet majd helyezni. A
program kivitelezését a közép- és kelet-európai partnerintézetekkel kialakított
együttműködési tervek segítik.
A másik irányzat a néptáncoknak egy újabb elméleti
keretben való értelmezését tűzi ki célul, amely lehetőséget ad az eddigi
formai, funkcionális megközelítési szempontok szemantikai szempontokkal való
kiegészítésére. Ily módón lehetővé válik a néptánc és más hagyományos
mozgásrendszerek viszonyának pontosabb meghatározása, s e viszonyok különféle
kontextusokban (hagyományos, színpadi, táncházi stb.) való egységes szemléletű
értelmezésére. Ezáltal hatékonyabb eszközöket nyerünk a különféle helyi
tánckultúrák egyéni és közösségi összetevőinek feltárására.
Az első program újdonságot jelent a nemzetközi
kutatásban. Megvalósítását a külföldi szakemberek is várakozással figyelik,
segítik, elismerve, hogy a magyar néptánckutatásban erre megvannak az alapvető
elméleti, módszerbeli és infrastrukturális feltételek. A másodikként jelzett
kutatási tendenciák összhangban vannak a nemzetközi kutatásokkal. Az utóbbi
években ugyanis, a nemzetközi szakmai szervezetek megerősödésével, látványos
közeledés következett be a kelet-európai (fomai-morfológiai-strukturális
szemléletű, művelődéstörténeti meghatározottságú) néptánckutatás és a
nyugat-európai, amerikai táncantropológiai (a tánc társadalomi funkciójára
koncentráló, inkább szinkronikus látásmódú s jobban emikus szemléletű,
kutatások között. Egymás módszereinek közvetlen megismerése és közös
terepkutatásokban való kölcsönös alkalmazása módszerbeli gazdagodást hozott
mindkét oldalon.
Az elmúlt időszak jelentős teljesítményének
tekinthető a tánckutatás eredményeit új szintézisben közreadó kötet (A Kárpát
medence magyarságának és nemzetiségeinek tánchagyománya. Szerk. Felföldi László
és Pesovár Ernő, Budapest 1997.) és a Néptánc Kislexikon (Összeállította: Pálfy
Gyula Budapest, 1997.), amely az eddig összegyűlt tudás tömör összefoglalását,
megjelentetését célozta a lexikon műfajában. Az elsőként említett kötethez
CD-ROM melléklet készült, amely az első kísérlet néptáncos szakmai ismeretek
ilyen modern eszközökkel való terjesztésére. A CD-rom hamarosan angol fordításban
is megjelenik.
Martin Györgynek Karsai Zsigmondról készült
egyéniség-monográfiája után folyamatban van az ő Mátyás Istvánról, egy
kalotaszegi paraszttáncosról készült összefoglalójának kiadása, s
előkészületben van Jakab József, egy Küküllő menti paraszttáncos
egyéniségmonográfiája és más kiváló táncos egyéniségek anyagának monografikus
kiadása is. E sorozat révén a Néptánc Archívum legreprezentatívabb anyaga válik
közkinccsé, széles körben ismertté.
Vas megye, valamint a Rétköz táncait és zenéjét
közreadó regionális monográfiák után előkészületben van a Bodrogköz
tánchagyományát bemutató kétkötetes összefoglaló, amelynek első részében az
1946-48. között a Táj és Népkutató Intézetben végzett klasszikus gyűjtések
anyaga, a másodikban pedig a századfordulótól máig összegyűlt táncos és
tánczenei anyag jelenne meg. Tervben van az elmúlt öt évben az Ózdi patak
völgyében (Alsó Fehér megye) végzett monografikus fölmérés anyagának
megjelentetése.
A körtáncokról és a körverbunkokról korábban
megjelent típusmonográfiák után megkezdődött az ugrós tánctípus anyagának
kötetbe rendezése és kiadásra való előkészítése.
A Néptánc Archívum legfontosabb adatainak
számítógépre vitele és adatbevitelre való előkészítése jelentősen előrehaladt.
Fontos eredménynek számít a Fügedi János által elindított kísérleti program és
számítógépes táncanalízis, amely lehetővé teszi a táncírással lejegyzett táncok
számítógépes tárolását, elemzését és nyomdai minőségben való kinyomtatását. Ez
a munka képezi az alapját annak a
nagyszabású programnak, amely a következő évek terveit meghatározza.
Jelentős előrehaladás történt a tematikus történeti
forráskatalógus anyagának rendezésében és föltárásában, amely alapvető
fontosságú a Magyar Zenetörténet kötetei számára készült és készítendő táncfejezetek
megírásához.
Sürgetően fontos feladat a Néptánc Archívum
legveszélyeztetettebb dokumentumainak (fordítós filmek) megóvása, s a további
dokumentációs munka technikai infrastrukturális hátterének megtervezése. A
filmtechnika ugyanis egyre drágább és egyre kevésbé finanszíroztató, a mai
körülmények között.
A néptánctudománynak a társtudományokkal, más
diszciplínákkal való együttműködése egyes esetekben igen gyümölcsöző, más
esetében viszont problémás. Zökkenőmentesnek mondható a folklorisztikával való
kapcsolat, amely a tánckutatásnak a folklórkutatás ágazatai közé való
természetes betagozódásának köszönhető. Ennek révén a tánckutatás folyamatosan
követi a folklorisztikában jelentkező új kutatási irányzatok eredményeit, s a
táncoktatás eredményei folyamatosan beépülnek az általános folklorisztikai
összefoglaló ismeretanyagba. Programjai, távlati tervei a népzenekutatáséhoz
hasonlóan, a folklorisztika hagyományos programjaihoz igazodnak (pl. forráskiadás,
típusmonográfiák, motívumkatalógusok).
A tánckutatás más területeivel (táncelmélet,
tánctörténet, stb.) való kapcsolat tartását nehezíti az a tény, hogy a
tánckutatás egyetlen „intézményes” kerete Magyarországon a Tánctudományi
Társaság. (A Magyar Táncművészeti Főiskola Táncelméleti Tanszéke és a Színházi
Intézet Táncarchívuma eddig ilyen feladatot nem vállalt.) A társasági forma, a
rendszeres anyagi támogatás nélküli öntevékeny működés, a kétévente megjelenő
tudományos folyóirat kiadása (Tánctudományi Tanulmányok) nem biztosítja a
tánctudomány területeinek arányos, a nemzetközi trendekkel összhangban való
fejlődését. A meglévő potenciális kutatóhelyek megerősítésére és újak
létesítésére volna szükség. A Magyar Tánctudományi Társaság keretében fölvetődött
Tánclexikon munkálatai jótékony hatással lehetnének a meglévő szakmai potenciál
mobilizálására és új erők toborzására, kinevelésére.
A zenetudománnyal való kapcsolat a legkevésbé tűnik
problémásnak annak révén, hogy a néptánckutatásnak a Zenetudományi Intézet ad
otthont. A néptánckutatás valóban megpróbálja kihasználni az ebből a helyzetből
adódó előnyöket, s alkalmanként részt vesz az intézet közös vállalkozásaiban.
Jó példa erre a Magyarország zenetörténete sorozat, az intézeti konferenciákon
és egyéb rendezvények munkájában való részvétel. Nehezítette a helyzetet, hogy
hosszú ideig nem volt hivatásos zenekutató az osztályon, aki a néptánckutatás
és a népzenekutatás közötti legnyilvánvalóbb érintkezési ponttal a tánczenével
foglalkozott volna. Leggyümölcsözőbb a kapcsolat a népzenekutatással, amelynek
alapja a részben közös forrásanyaggal való foglalkozás, s a kutatási elvek és
módszerek hasonlósága. A néptánckutatás története során a zenetudományból jövő
inspiráló hatások gyakran a népzenekutatás közvetítésével hatottak a
néptánckutatásra.
A néptánckutatás nemzetközi
kapcsolatainak egyik fontos körét a közép- és kelet-európai akadémiák
partner-intézeteivel és kutatóival kialakult együttműködés jelenti, amelyek
együttműködési megállapodásokon ill. esetenként konkrét közös munkaterveken
alapulnak (a Cseh TA, az Szlovák TA, az Észt TA, az Román TA és más akadémiák,
közöttük a Volga vidéki autonóm köztársaságok akadémiái a Független Államok
Közösségében. E kapcsolatok nagyon fontos támaszt jelentenek a számítógéppel
segített néptáncmorfológiai kutatásaink megvalósításában.
A kapcsolatok másik körét a nemzetközi szakmai
szervezetek jelentik melyek között első helyen állnak a Nemzetközi Hagyományos
Zenei Tanács (ICTM) és a Laban Kinetográfia Nemzetközi Tanácsa (ICKL). A Nemzetközi
Tánc Tanáccsal és a Tánc Világszövetséggel közvetlen kapcsolatunk nincs.
A nemzetközi szervezetek rendezvényein való
részvétel, s az így kialakult személyes kapcsolatok révén a hazai
néptánckutatók könnyen tájékozódhatnak a nemzetközi kutatás új irányzatairól és
saját kutatási eredményeik fogadtatásáról. Különösen gyümölcsözőek azok a közös
munkák, amelyek az utóbbi években az ICTM Tánc munkabizottságának tematikus
csoportjaiban folynak. Ezek az utóbbi években az amerikai táncantropológiai és
az európai táncfolklorisztikai szemlélet közeledését és kölcsönös
megtermékenyülését idézte elő. A strukturális elemzéssel és a terepmunka
módszertanával foglalkozó munkacsoport egy-egy tanulmánykötet kiadásán
dolgozik, amely számot adna e területek legújabb eredményeiről. E kötetekhez a
magyar kutatók is hozzájárulnak. A
Az ICKL elnöke, Ann Hutchinson Guest „Advanced
Labannotation” címmel, könyvsorozatban adja közre az elmúlt 30 év kinetográfiai
kutatásának eredményeit. A sorozat 5 tagú nemzetközi véleményező bizottságának
munkájában magyar szakember is részt vesz. Magyar tagja is van az ICKL Tudományos
Bizottságának (Research Pannel), aki a szervezet 1996–97-es kutatási
periódusban a bizottság elnöke is volt.
A jelenlegi aktív tánckutató generáció tagjai:
Felföldi László, Fügedi János, Pálfy Gyula. Alapképzettségüket tekintve néprajzosok,
nyelvészek, ill. szakmérnökök (Fügedi), akik a táncfolklorisztikai képzést az
előző generáció tagjaitól (Martin György, Pesovár Ernő, Pesovár Ferenc, Lányi
Ágoston) szerezték. Közülük Felföldi László rendelkezik egyetemi doktori
fokozattal (1984), azonban Phd fokozatuk megszerzése (Pálfy Gyula kivételével)
folyamatban van. (A néptánckutatásnak egyébként még egy egyetemi doktora –
Kaposi Edit és három kandidátusa van – Martin György, Pesovár Ernő és Ratkó
Lujza.)
A korábbi generáció hirtelen eltávozásával megörökölt nagyszabású szakmai program továbbvitele azonban a jelenleginél nagyobb kutatói létszámot igényelne. Ezt a hiányt a tánckutatók a már nyugdíjban lévő kollégák (Pesovár Ernő, Kaposi Edit), a tánc iránt is érdeklődő más hivatásos kutatók (Karácsony Zoltán, Ratkó Lujza, Könczei Csilla) és a tánckutatónak készülő fiatal szakemberek bevonásával (Varga Sándor, Varga Sándorné, Gombos András, Könczei Csongor, Kertész Nóra) igyekeznek pótolni. Az utánpótlás közvetlen nevelését könnyebbé teszi, hogy az osztálynak lehetősége van „fiatal akadémiai kutatóhelyet” szerezni kezdő néptánckutatók számára (Gombos András).