CV
Yusuke NAKAHARA, born in Japan, studied musicology at the Liszt Ferenc Music Academy in Budapest (2007–2012), and continued PhD study there on a Hungarian state scholarship (2012–2015). His doctoral dissertation is on the compositional sources of Béla Bartók’s Mikrokosmos. Since September 2015, he has been a research assistant at the Budapest Bartók Archives and has been contributing to work on the Béla Bartók Complete Critical Edition in preparation.
Publications
Selected publications:
“Piano Pedagogue or Composer? Bartók's Ultimate Attitude Toward the Mikrokosmos”,
in Keresztes Gábor (szerk.), Tavaszi szél 2013, II [konferenciakötet].
Pp. 281-285.
“How many times should I play it? The problem of rep. ad libitum in Béla Bartók's Mikrokosmos No. 103, ‘Minor and Major’”
(2014, online publication, url: http://www.cmpcp.ac.uk/events/psn-conferences/psn-conference-3-july-2014/thursday-17-july-2014/)
“Mikrokosmos: Companion for Later Generations from the Years of Crisis”,
In Bene Sándor, Dobos István (szerk.), Válság és Kultúra: A doktoriskolák IV. nemzetközi magyarságtudományi konferenciájának előadásai (Budapest, 2013. augusztus 22-23).
Budapest: Nemzetközi Magyarságtudományi Társaság, 2015, pp. 375-392.
„Hét darab a Mikrokosmosból – Bartók megvalósulatlan tervei, megvalósult kompozíciói”,
In Dobszay Ágnes, Domokos Zsuzsanna, Péteri Lóránt, Vikárius László (szerk.), Szekvenciáktól szimfóniákig: Tanulmányok Liszt, Bartók és Ligeti 140 éves Zeneakadémiája tiszteletére.
Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015, pp. 139-164
“Folklorising the ‘Folksong’? Béla Bartók and Mikrokosmos No. 127 ‘New Hungarian Folk Song’ (‘Erdő, erdő, de magos a teteje…’)”,
In Keresztes Gábor (szerk.), Tavaszi szél 2015 konferenciakötet III.
Eger: Líceum Kiadó, and Budapest: Doktoranduszok Országos Szövetsége, 2015, pp. 517-531