A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Closed Exhibitions in the Museum of Music History


The Beginnings of Ethnomusicological Research in Hungary - Zoltán Kodály and Béla BartókA nepzenekutatas kezdetei magyarorszagon

Exhibition in the 1st room of the Museum of Music History

Curator: István Pávai

The exhibition is open: From 23 November 2017

 

 

Béla Vikár deserves credit for finding the tool that made modern and objective dokumentation possible in folk music collection: the phonograph. However, as he lacked music education, he could not carry out collections relying on ethnomusicological research criteria. At the turn of the 19th  and 20th centuries no such discipline existed. We owe its formation and its significan early results to Zoltán Kodály and Béla Bartók. The purpose of the exhibition is to outline their work in this field, including their cooperation, the first results, their Hungarian and interethnic research, and their mentaly concerning folk music.

 

 

Curator: István PÁVAI

Collaborators: Zsófia BORZ, József BRAUER-BENKE, Péter GERŐ, Anna KELEMEN, Pál RICHTER, László VIKÁRIUS

 

Sponsor: Institute for Musicology, RCH, HAS

 

Pictures of the exhibition:

 

  • P1310764
  • P1310765
  • P1310766
  • P1310767
  • P1310768
  • P1310769
  • P1310770
  • P1310771
  • P1310772

 

Pictures of the opening ceremony:

 

  • IMG_01
  • IMG_02
  • IMG_03
  • IMG_04
  • IMG_05
  • IMG_06
  • IMG_07
  • IMG_08
  • IMG_09
  • IMG_10
  • IMG_11
  • IMG_12
  • IMG_13
  • IMG_14
  • IMG_15
  • IMG_16
  • IMG_17
  • IMG_18
  • IMG_19
  • IMG_20
  • IMG_21
  • IMG_22
  • IMG_23
  • IMG_24
  • IMG_25
  • IMG_26
  • IMG_27
  • IMG_28
  • IMG_29
  • IMG_30
  • IMG_31
  • IMG_32
  • IMG_33
  • IMG_34
  • IMG_35