A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

 

ferenc papa orban viktor bartok osszkiadas

Cultural and Artistic Transfers in Theatre and Music: Past, Present and Perspectives

A volume documenting the research to be performed within the framework of the project

 

 

The present volume dedicated to the thematic of Cultural Transfer in Music Theatre has been published in September, 2021 by the Art Research Centre of the Slovak Academy of Sciences – Institute of Theatre and Film Research. Edited by Michaela Mojžišová, the book represents a collection of research studies of both musicologists and theatrologists engaged in Central European Theatre and Music throughout the 19th and early 20th Century.

Among the authors we shall find the 2020-2021 Visegrad Grant Project group members: Jana Laslavíková, Lenka Křupková, Jiří Kopecký, Tomasz Pudłocki, as well as the invited speakers Tatjana Marković and Cristina Scuderi. They had also participated at the International Conference Towards a Common Regional History of Our Nation Building Strategies. Traveling Directors, Musicians held as the final stage of the V4 project, in Budapest, 26-28th May 2022.

The book has been presented to an international public by Jana Laslavíková – research fellow of the Slovak Academy of Science Institute for History – within many of the V4 project events organised at Palacký University in Olomouc (3rd of May, 2022), at Slovakian National Theatre in Bratislava (4th May 2022); at Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (25th May, 2022), as well as in occasion of the International Conference at the RHC Institute for Musicology in Budapest.

Full text of the book is available for download.

 

cultural and artistic transfers 0

cultural and artistic transfers 1cultural and artistic transfers 1