ferenc papa orban viktor bartok osszkiadasA Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával

A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.

repriz logo transparent

A Repríz második adása húsbavágó témát taglal három osztályvezető, Dalos Anna, Vikárius László és Richter Pál részvételével. A podcast most már kilép a nyelvi izoláció szűk kereteiből is. Az ELTE Nemzeti Digitális Örökség Laboratóriumával jelenleg körvonalazódó szakmai együttműködés keretében folyamatban van az első két adás magyar és angol feliratainak elkészítése, a 2. epizód pedig egy angol nyelvű bejátszás révén egy nemzetközi szaktekintély megszólalását idézi fel.

Az epizód a Zenetudományi Intézetben lévő négy nagy MTA-gyűjtemény (a Népzenei és néptánc-gyűjtemény, a Bartók Archívum, a Zenetörténeti Múzeum és a 20.–21. századi Magyar Zenei Archívum) történetével, jelentőségével és jelenlegi állapotával foglalkozik.

 

A felvétel még a legújabb átszervezés hírének felröppenése előtt készült – erről egy szerkesztői jegyzet tájékoztat a műsor elején, egy további kiegészítés pedig a műsor végén foglalja össze az események június végi állását. A Repríz 2. epizódja emiatt akaratlanul is egy olyan adás lett, „amely már a megjelenésekor történelem” ahogy azt a szerkesztőség egyik tagja igen találóan megjegyezte. Érdemes tehát meghallgatni mindenkinek, aki kicsit is érdeklődik a Zenetudományi Intézet sorsa iránt, hiszen a műsorban elhangzó állítások a jelenlegi drámai helyzetben igen tanulságos felhangokkal gazdagodtak, miközben semmit sem vesztettek aktualitásukból.

A bevezető expozéból, három nagyinterjúból és összegzésből felépülő 81-perces adás elérhető itt, a Zenetudományi Intézet honlapján és a YouTube-on, https://www.youtube.com/watch?v=kHnasUKFPC8 ill. a Facebook-on https://www.facebook.com/61576009853507/videos/1746559219569121 és a Spotify-on https://open.spotify.com/episode/0vu2mIjjZLA0XbfTi0rl8M

 

Repríz 2. adás, 1. előzetes: Richter Pál (2025.05.27)

  

ReCap#2 Preview#2: Richard Taruskin, Budapest, 10.XII.2017.

  

Repríz 2. adás: Dalos Anna, Vikárius László és Richter Pál a ZTI nagy MTA-gyűjteményeiről

 

Műsorjegyzetek

 

Bevezető expozé

„A Zenetudományi Intézet 1984 óta az Erdődy–Hatvany-palotában” témában ajánljuk A 40 éves Zenetudományi Intézet 30 éve az Erdődy–Hatvany-palotában kiállítás honlapját https://zti.hu/40_30/index.htm és katalógusát https://zti.hu/files/esemenyek/2023/zti_4030_katalogus.pdf

Riskó Kata idézett előadása a Tudományos Fórumon: Pillanatkép az 1950-es évek akadémiai népzenegyűjtéseiről https://zti.hu/hu/hirek-esemenyek/119-2025/1323-tudomanyos-forum-risko-kata és a témával foglalkozó további publikációja https://abtk.hun-ren.hu/ismerettar/blog/nem-egyeni-munka-hanem-sokak-egyuttmukodese-hozza-letre-70-evvel-ezelott-alakult-meg-az-mta-nepzenekutato-csoportja

A Magyar Népzene Tára I. kötet, l. Kodály Zoltán előszavát https://real-eod.mtak.hu/16389/1/AkademiaiKiado_0165.pdf

Az MTAtv 2019. évi módosítása MTAtv_ASZ_Ugyrend_egyseges szerkezetben_20191215.pdf

A Magyar Állam vételi ajánlatát képező 49 ingatlan listája (l. a 18. tételt) https://mta.hu/data/dokumentumok/egyeb_dokumentumok/2024/FAQ_mell%C3%A9klet.pdf

Népzenei és Néptánc Gyűjtemény

Intézménytörténeti tanulmányok az MTA Népzenekutató Csoportjáról https://zti.hu/files/kiadvanyok/ZenetudDolg/ZenetudDolg_2003.pdf

Népzenei Gyűjtemény MTA–BTK Zenetudományi Intézet https://zti.hungaricana.hu/hu/

Bartók-Rend https://systems.zti.hu/br/hu

Dobszay–Szendrei: Magyar Népdaltípusok Katalógusa – stílusok szerint rendezve, Richter Pál előadása a MTA200 sorozaton: Az I. osztályhoz tartozó tudományterületek nagy összefoglaló művei 2. Nyelvtudomány és zenetudomány https://www.youtube.com/watch?v=1xiT2FUlRBg&t=145s

Néptánc Tudástár https://neptanctudastar.abtk.hu/hu

Bartók Archívum

Magyarországi Bartók-hagyaték, Vásárhelyi Gábor úr gyűjteménye https://zti.hu/hu/bartok/bartok-hagyatek

A Bartók Archívum gyűjteményei https://zti.hu/hu/bartok/gyujtemenyek

A New York-i Bartók Archívumról l. Elliott Antokoletz: „The New York Bartók Archives: Genesis and History,” Studia Musicologica 53/1–3 (September 2012), 341–348. https://akjournals.com/view/journals/6/53/1-3/article-p341.xml

A bázeli Paul Sacher Alapítvány Bartók-gyűjteménye https://www.paul-sacher-stiftung.ch/en/archive/a-e/bela-bartok.html

36. Ránki György-konferencia (Indiana University; Bloomington, 2025. április 5)

https://zti.hu/hu/hirek-esemenyek/119-2025/1305-xxxvi-gyorgy-ranki-hungarian-studies-conference-and-concert-in-memoriam-bela-bartok-1881-1945

https://events.iu.edu/reei/event/1846499-xxxvi-gyrgy-rnki-hungarian-studies-conference-and-co

Bartók-autográfok a Sotheby’s 2024. december 12-i árverésének katalógusa (l. a 64.–74. tételeket) https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2024/books-manuscripts-and-music-from-medieval-to-modern-2?lotFilter=AllLots

Bartók népzenei gyűjtőfüzete

https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2024/books-manuscripts-and-music-from-medieval-to-modern-2/bela-bartok-autograph-field-book-of-hungarian

A New York-i Morgan Library épülete https://www.themorgan.org/visit/garden és zenei gyűjteménye https://www.themorgan.org/music-manuscripts-and-printed-music/list

Az Angoli Borbála-dallam

- dallamlejegyzés linkje https://systems.zti.hu/br/hu/search/509?inc=angoli

- a dallam előfordulása Bartók művekben https://bartok-nepzene.zti.hu/hu/search/record/BB079-L187-06/?lyrics=angoli

20–21. Századi Magyar Zenei Archívum

Bemutatkozás, hírek (t.k. Kusz Veronika részvételéről a Repríz 1. adásában) https://zti.hu/hu/mza

A 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum kezelésében levő gyűjtemények https://zti.hu/hu/mza/gyujtemenyek

Epilógus

Nemzetközi Kodály-konferencia (Zenetudományi Intézet, 2017. december 8–10.) https://zti.hu/hu/hirek-esemenyek/71-2017/585-kodaly-konferencia-nemzetkozi

ill. https://zti.hu/hu/mza/publikaciok/konferencia/706-international-kodaly-conference-2017

Richard Taruskin (l. az 5. és 6. fotót) https://zti.hu/index.php/hu/hirek-esemenyek/71-2017/594-kodaly-conf-day1

2. Repríz 1. előzetes: Richter Pál (2025.05.27)

Tulajdonképpen az épületnek nem az a lényege, hogy az Erdődy–Hatvany-palota. Az épületnek az a lényege, hogy egy méltó környezetet biztosít annak a nemzeti értéknek, amit őriz. Nyilván mindenkinek rögtön Bartók jut eszébe. Igen, egy Bartók-gyűjteményt nem lehet egy ipartelepen tárolni. Arról mi, mint zenetörténészek nem tehetünk, hogy a mi kutatási területünk és a kutatási anyagunk ilyen értékeket képviselnek. Ez egy adottság. De azt viszont átérezzük, és felelősséget is érzünk azért, hogy ennek megfelelő reprezentációja legyen. Nagyon jól tudjuk, egy országimázs, nemzetimázs, népimázs szempontjából abszolút lényeges. A nélkül nem születhet meg semmi. Számunkra ezért fontos, és nem maga az Erdődy–Hatvany-palota a fontos. (Richter Pál, 2025.05.27)

Actually, the essence of the building is not that it is the Erdődy-Hatvany Palace. The essence of the building is to secure a worthy environment to the national values it preserves. At this point everyone is thinking of Bartók, of course. Well, you can’t house a Bartók collection in an industrial area. We, musicologists can’t help that our research material is so valuable. Our circumstances happen to be like this. We are aware, however, and we feel a responsibility to ensure that it has the proper representation. As we all know, this is absolutely essential for the image of a country, a nation, a people. Without it, nothing can be created. So, that's why it's important to us, and it is not the Erdődy-Hatvany Palace itself that matters. (ReCap#2 Preview#1: Pál Richter, 27.V.25)

ReCap#2 Preview#2: Richard Taruskin, Budapest, 10.XII.2017.

I would like to also say another thing about the Institute that has always attracted me so; it has to do with our conference, particularly at this time. If you think about the name that you gave it, speaking of Kodály, as in “A National Master in International Context,” just think about this Institute. It is a national Institute, a national institution which does what national institutions are there to do, which is study the national heritage and do honor to the great national figures of music. Because if you don’t do it, who is going to do it? And yet, this institution is anything but insular, anything but narrowly national. Hungarian musicologists have always striven to build international bridges, keeping contact with colleagues in all countries, even when such things were discouraged. (Richard Taruskin, Budapest, 10.XII.2017)

Szeretnék még valamit elmondani az Intézettel kapcsolatban, ami mindig is olyannyira vonzott engem; valamit, ami különösen a mostani konferenciánkhoz kapcsolódik. Ha arra a címre gondolnak, amelyet ennek a konferenciának adtak, és amely Kodályt, a nemzeti mestert nemzetközi kontextusba helyezi, gondoljanak csak erre az Intézetre! Ez egy nemzeti Intézet, egy nemzeti intézmény, amely a többi nemzeti intézményhez hasonlóan végzi a feladatát: tanulmányozza a nemzeti örökséget és ápolja a nemzeti zene nagyjainak emlékét. Mert ha Önök ezt nem teszik meg, ki más tenné? És mégis, ez az Intézet egyáltalán nem elszigetelt, minden, csak nem szűk értelemben vett nemzeti. A magyar zenetörténészek mindig is arra törekedtek, hogy nemzetközi hidakat építsenek, és tartsák a kapcsolatot a külföldi kollégáikkal. Még akkor is, amikor az ilyesmi nem volt ildomos. (2. Repríz, 2. előzetes: Richard Taruskin, ZTI, 2017.12.10)

 

Repríz-rajongónak

 

Az 1. adás megjelenését követően, 2025. május 21-én Szőke Cecília a Klubrádió komolyzenei magazinműsorában kérdezte Németh István Csaba főszerkesztőt az induló podcast-sorozatról. A félórás beszélgetést, melyet egy Dohnányi- és egy Bartók-zongoradarabbal illusztráltak, a rádió június végén megismételte, a 2. Repríz-adás beharangozásával kiegészítve. https://www.klubradio.hu/archivum/klassz-2025-junius-25-szerda-2100-50226

A 3. adás meghívottja Ferenczi Ilona, aki az általa közreadott Csáti graduálról, a hányattatott sorsú kéziratról, a 16.–17. századi magyar nyelvű gregoriánról, a közreadási elvekben az évtizedek során végbement változásokról, a latin nyelvről, a digitális segédeszközök megjelenése előtti kutatás lehetőségeiről és a Zenetudományi Intézet néhány korábbi, az utódállamokkal megvalósított tudományos együttműködéseinek tanulságairól beszél. Az adás közzé tétele augusztus végén várható.

 

 

Repríz, a Zenetudományi Intézet podcast-sorozata

ReCap: the podcast series of Budapest’s Institute for Musicology

Hangmérnök: Buzás Attila

Logó: Vizinger Zsolt

A szerkesztőség tagjai: Németh Zsombor és Lipták Dániel

Főszerkesztő-műsorvezető: Németh István Csaba

Felelős kiadó: a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének igazgatója, Richter Pál

© Repríz, a Zenetudományi Intézet podcast-sorozata (2025)